Klik Untuk Mengetahui Lebih Lanjut

Monday 17 September 2012

My 1st Day As Mu'alimah

 
Alhamdulillah...dengan izinNya aku masih lagi bernafas untuk aku taburkan bakti kepada anak-anak Islam di sini...

Hari ini adalah hari pertama aku sebagai CIKGU...ala cikgu PASTI je pun...cikgu 'bidan terjun'...hahaha...
 
 

Cikgu yang sebelum ni berhenti sebab ikut suami dia pindah ke Kuala Pilah..Dengan kehendak Allah, aku dicari untuk menggantikan tempat cikgu tu...Untuk sementara je la sebab budak2 nak exam bulan depan...

Hari pertama..cukup menguji kesabaran aku..Suara aku yang lemah-gemalai bak suara merdu SALOMA tetiba jadi suara singa mengaum...hahaha...oppss...terkuat pulak...

Yela..kita mengajar kat depan..Diorang boleh buat bising kat belakang sambil sembang-sembang, main tutup botol...

Sekejap-sekejap mengajar..ada je anak murid datang dekat depan mengadu dekat cikgu..Cikgu, dia tak mau kawan dengan saya...Cikgu, dia buat saya..Cikgu, budak tu nangis..Cikgu, saya nak kencing....

Haish...sabar ajelah....Tapi itulah kerenah yang harus aku tempuh untuk mendidik diorang sehingga diorang berjaya..Walaupun aku takde pengalaman..Akan aku usahakan sehabis baik untuk diorang...

Bayangkanlah seorang cikgu kena berhadapan dan 'jaga' berpuluh murid dalam satu masa...Bukan senang sebenarnya....

Tapi zaman sekarang, bila anak mengadu sikit kat ibubapa..Ibubapa marah balik dekat cikgu2 sekolah...

Cuba tanya dan muhasabah balik diri kita adakah kita sebenarnya telah berjaya mendidik anak2 kita? Kita ada masa ke untuk anak2? Sibuk bekerja sehingga serah semuanya kepada cikgu...

Kini setelah menjadi cikgu...Aku tahu perit payahnya..^___________^



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...