Klik Untuk Mengetahui Lebih Lanjut

Thursday, 17 May 2012

Jom Intai Apa Aku Masak Hari Ini...




Alhamdulillah....Allah masih lagi memberi peluang kepada aku untuk menikmati segala nikmat yang telah Dia berikan....

Hari ini...mood untuk masak terlebih rajin..hihi...Untuk En.Hubby dan faberet aku sendiri...mestilah kena rajinkan..Kalau tak rajin, tak merasala jawabnya....

Menu 1 :
 Apa itu? Korang mesti tahu punya....Ini gambar sebelum dimasak....

Hoyeaaahhhh...Bergedil...Kesukaan aku....Makan bergedil masa masih panas sungguh sedap ok.....Dah lama try buat bergedil ni..Tapi baru sekarang menjadi...Usaha tangga kejayaanlah katakan....Tapi En.Hubby tak berapa minat sangat dengan bergedil nih...So, aku pun masaklah makanan lain utk dia...
Menu 2 :


Jeng...jeng....jeng...udang lipan!!Pernah dengar or makan tak udang lipan ni? Tokey cina cakap selalunya orang Melayu tak reti makan udang lipan nih...aku pun berselorohla dengan Apek tu..Haiya..Apa susah mau makan Apek? Buka mulut, kunyah pastu telan..Mudah saja...haha..tergelak Apek tu...

Udang lipan ni aku beli kat pasar malam...Sekilo RM7-8....Ada jugak yang jual dalam piring....Sepiring RM5.00...Tapi yg dalam piring korang tak boleh pilih...Yang timbang korang bebas untuk memilih...Pilih yang banyak isi..haha...Ada yang buat masak lemak cili api, goreng kunyit dan sambal...Tapi pilihan aku..aku rebus je..Lagi manis dan fresh rasanya...

Resepinya :
Serai - diketuk
Bawang besar - dimayang
Gula - secukup rasa
Garam - secukup rasa
Air - tak payah banyak sangat coz air udang akan keluar bila dimasak

1. Rebus air, serai, bawang besar, gula dan garam...Biar sampai mendidih.
2. Setelah mendidih, bubuh udang lipan dan masak sampai udang bertukar warna.
3. Siap!
Hehe.....

Oklah..selamat mencuba ye...

25 Jamadilakhir 1433H

2 comments:

Camy Alya said...

wahhh, sedapnya!!!

NURULHANIF said...

sdpnya.. s

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...